دو سطرنویسى
در نوشتن دو سطر یا یک بیت، باید قواعد سطرنویسى در هر دو سطر رعایت شود. فاصله? دو سطر یا دو مصرع از هم با توجه به طول هر سطر و ارتفاع آن حدود 12 تا 15 نقطه است. کشیدهها در دو سطر نباید زیرهم قرار گیرند؛ اما زیبایى اولویت دارد و بسته به ذوق و سلیقه و ابتکار خوشنویس محل کشیدهها مشخص مىشود. دوسطرنویسى بیشتر براى نوشتن یک بیت شعر بکار مىرود.
سیاهمشق
از دیگر قالبهاى خوشنویسى سیاهمشق است. سیاهمشقها به دو گروه اصلى تقسیم مىشوند: سیاهمشقهاى تمرینى و سیاهمشق در قالب یک قطعه? زیبا.
سیاهمشقهاى تمرینى براى آماده شدن است خوشنویس براى اجراى یک قطعه? زیبا بکار مىرود، در اصل انگیزه? ایجاد سیاهمشق همین تمرینها بوده است. در سیاهمشقهاى تمرینی، هدف ایجاد یک قطعه نیست.
سیاهمشق مىتواند قالبى باشد براى اجراى یک قطعه? زیبا. احتمالاً در قرن دهم هجرى این کار صورت گرفته و ادامه یافته است و در قرن سیزدهم با ظهور میرزا غلامرضا اصفهانى و میرحسین ترک به اوج خود رسیده است. بیشترین آثار سیاهمشق نستعلیق در دوران قدیم مربوط به میرعماد بوده است، که از زیبایى و مهارت زیادى در اجرا برخوردار است. اما در حال از قرن سیزدهم به بعد قالب سیاهمشق جایگاه خود را به عنوان یک قطعه? با ارزش هنرى خوشنویسى پیدا کرد.
امروزه قطعات سیاهمشق خوشنویسان برجسته داراى ارزش بالایى است و در عرصه? نقاشیخط نیز از سیاهمشق بهعنوان دستمایه استفادههاى زیادى مىشود.